Kiegészítők és tápanyagok – kinek

Az étrend-kiegészítők népszerűsége a tetőfokára hágott. Eközben sajnos ezek szedése a legtöbb esetben indokolatlan. Nem szabad terápiás szerként használni, azaz amikor valamilyen betegséget észlelünk.

Ezek csak profilaktikus hatású anyagok – bizonyos helyzetek hiányosságait hivatottak pótolni, amelyek olykor hiányozhatnak a szervezetből a helytelen táplálkozás, nem megfelelő életmód, betegségek, genetikai problémák stb. diéta következtében, étrend-kiegészítőket, mert felesleges, és egyes anyagok feleslege káros.

A sportolóknak viszont érdemes a speciálisan számukra elkészített étrend-kiegészítőkhöz, tápanyagokhoz nyúlniuk, mert esetükben a megfelelően megválasztott étrend önmagában nem biztos, hogy elegendő – szervezetük gyorsabban ki van téve bizonyos anyagok, például fehérjék gyorsabb fogyasztásának, akkor speciálisan kifejlesztett vagy más anyagokkal dúsított fehérjekészítményekhez nyúlni.

Sporttáplálkozás

A sportot űzőknek tudniuk kell, hogy étrendjüket az adott fizikai erőfeszítéshez kell igazítani. A fizikai aktivitás jótékony hatással van a szervezetre, nagy hatással van ránk, de azzal is tisztában kell lenni, hogy túlzott erőfeszítéssel szükséges bizonyos anyagok megfelelő pótlása, amelyek sokkal gyorsabban fogyasztanak el, mint másoknál.

Ilyen például a fehérje. Ezért az erősítő sportot űzőknek speciális készítmények fogyasztása javasolt. Ezek olyan tápanyagok, amelyek kiegyensúlyozott dózisban tartalmazzák a szükséges összetevőket. Az izomszövet gyors helyreállítására és erősítésére koncentráló emberek számára a fehérje-kiegészítők különösen ajánlottak. Ideális esetben speciális tejsavófehérjét tartalmaznak – ez a legjobban felszívódik a szervezetben.

Gondosan kövesse a gyártó utasításait, és használja az ajánlott adagokat. A csomagoláson feltüntetettnél nagyobb adagot nem szedhet. Egyes összetevők hiánya és feleslege egyaránt káros lehet.

Kiegészítők és tápanyagok sportolóknak

A sportolóknak különös gondot kell fordítaniuk testükre, mert esetükben túlzott fizikai erőfeszítésről van szó. Természetesen maga az erőlködés is jót tesz az egészségnek, de emlékezni kell arra is, hogy egy profi sportolónak más-más igénye van az egyes tápanyagok mennyiségét és arányát illetően.

Gyakran előfordul, hogy egy normális, megfelelően kiegyensúlyozott étrendben nehéz lenne például megfelelő mennyiségű fehérjét biztosítani, ami értékes például az erősportokat űzők szempontjából. Ezért érdemes speciális tápanyagokhoz nyúlni, könnyen emészthető fehérjével. Ideális esetben tejsavófehérje legyen, esetleg vegetáriánusoknak – szójafehérje ajánlott.

Ezenkívül gondoskodnia kell az elektrolitok megfelelő utánpótlásáról is. A sportolóknak szánt ilyen típusú italok széles választéka található a piacon. Egy ilyen ital összetételét és leírását mindig érdemes átnézni, hogy tudjuk, valójában egy igazi, elektrolitos italt választunk, ami segít gyorsabban regenerálódni az edzések között vagy edzés után.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Previous post Szénhidrát-kiegészítők – hasznosak?
Next post Hatékony gyakorlatok az ágyéki gerincre – hol kell csinálni?